Perspektiver på kontakt og samspil, nyheder og pædagogiske aktiviteter
Har man et hegn, der omkranser et legeområde, så kan en dejlig aktivitet være at flette forskellige materialer ind i hegnet.
Se billedet af sommerfuglen. Der er brugt strimler af en sort plastikpose, en lyserød indkøbspose, en velourdug og en stålsvamp. Men det er kun fantasien der sætter grænser for aktiviteten. Grene og blade, træningselestikker eller tørklæder, alt kan bruges, og man kan lege med sit eget udtryk.
Der behøver ikke være et færdigt produkt, for vind og vejr forandrer alligevel, det man har flettet. Så det kan være en on-going proces, som leg jo er.
🙂🙂🙂🙂🙂
Leg er en menneskeret ifølge børnekonventionen, men egentlig leger børn bare fordi, de ikke kan lade være.
Gode legemiljøer både derhjemme og i institutioner, det handler om ikke at bremse og ødelægge børnenes initiativer. For børn vil helst lege med nogen, der også gerne vil lege, og det er meget heldigt i denne tid, hvor alt skal vaskes hele tiden, at børn hellere vil lege med nogen, der kan lege med, end de vil lege med legetøj.
Fra inde-lege til udelege og vice versa for småbørn:
inde-lege i små grupper med afstand på grund af Corona-restriktioner
- store baljer/kar med forskellige materialer, sand, kastanjer, paprør, silkepapir, kartoffelmel, klodser, bolde, visne tørrede blade, alting der kan smides ud efter brug
- vaske legetøj ved håndvask, i balje
- vaske hænder, smøre hænder og fødder ind i creme på sig selv og hinanden
- lege spritte hænder
- lege on-line møder, spejle og imitere
- daglige gøremål som vaske borde/stole, feje, rydde op sammen med engagerede andre
- kridtstreger på gulv til hopperuder, baner, balancegang, vejnet -leg med biler -"gåtur", venteområder, jorden er giftig, ligesom til udelege
- og alle andre lege man plejer at lege inde
udelege til hele dagen og alt slags vejr
- finde småkravl og lave væddeløb på en bænk eller kasse, snegle "løber" langsomt, edderkopper hurtigt, og nogle gange skal man hjælpe dyrene med at finde ud af at løbe samme vej
- kartoffelmel har mange spændende konsistenser i forskellige stadier fra helt tør til meget våd/flydende, ude kan man blande det op på fliser eller bord/bænk, kombinere det med sand og meget andet udefra, det er billigt, miljøvenligt, spiseligt(inden det bliver snavset) selvom det ikke smager særlig fantastisk hverken tørt eller vådt
- male med frugtfarver, blande op med naturmaterialer, sand, jord, vandpytter, sne og is, se processer over flere dage med frostvejr, regnvejr, solskin osv
- handsker med vand i forskellige temperaturer fra varmt til koldt til "frosne fingre" i frostvejr eller fryser, komme glimmer i vandet, -frugtfarver, -frugtsaft, alt der kan give smag og konsistens, eller som kan "indefryses" -fjer, -perler, -klodser, -silkepapir, se det tø op og eventuelt smage på det undervejs
- vaske legetøj, rydde op, feje
- samle skrald/mundbind
- udeatelier med udstilling af dokumentation, løbende tilføjelser og forandringer, tur-kasse med indsamlede materialer fra ture
- ler, modellering
- dukker og dukkevogn med på tur
- købe ind leg(nu med mundbind på)
- presenning på skråning med vand på, tegne/male på presenning, bygge huler
- alle de gamle lege fra dengang vi legede sammen på gaden, og klassiske lege som vi kender i mange udformninger, -gemmeleg, -jagten, -kongens efterfølger, -tampen brænder osv
Men som sagt så er børn i stand til at lege hvor som helst og når som helst, deres lege afspejler deres oplevelsesverden, og de vil til hver en tid gerne lege MED nogen, når bare nogen vil gå ind i legens univers sammen med dem.
Lege kan leges overalt, for man behøver ikke remedier, som legetøj, gode læringsmiljøer handler om stemning, at følge initiativ og at positivt bekræfte med åbenhed og glæde. Så kan man lege med sit ansigtsudtryk, sine hænder og lemmer, og man kan lege med lyde og ord, og det kan være helt uforligneligt morsomt, både for store og små.
Leg kan give adgang til et særligt univers, hvor alt kan ske, nogen kalder det stjernestunder, men det har mange navne, det helt særlige, der får os til at glemme tid og sted, så vi erfarer verden på en ny måde efterfølgende.
Coronaviruspandemien kan ikke forhindre os i at lege, men vi må finde udveje for ikke at føle os begrænsede af restriktionerne, så legen kan fortsætte med at glæde os og bearbejde det, vi oplever.
🙂🙂🙂🙂🙂
Små børn er nysgerrige og interesserede i at undersøge ALT, det giver grobund for spændende lege med forskellige materialer. I daginstitutioner kan man kalde det science.
Kartoffelmel er billigt og fås i almindelige dagligvarerbutikker, det er spiseligt(selvom det ikke smager særlig godt i rå tilstand) og det har mange forskellige anvendelses muligheder.
Tidligere var det et godt husråd i forbindelse med rødvinspletter på gulvtæpper, møbler og tøj, at lægge kartoffelmel på, fordi kartoffelmel har stor sugeevne, og på den måde tiltrækker og udtørrer vædske. Kartoffelmel er let at fjerne igen, da det hurtigt tørrer ud, og så kan det fjernes med støvsuger, fejes, bankes eller fjernes med en tør klud.
Kartoffelmelets forskellige stadier af vædskeindhold og fremtrædelsesformer kan være en kilde til forundring i lege med materialet.
Leg med kartoffelmel på bordet, gulvet eller udenfor.
På bordet:
På gulvet(eller i badekar):
Udenfor:
Der er uendelige muligheder for leg med kartoffelmel. Det er muligt for voksne at lege med, men det kræver, at man kan give sig hen til legen, overvinder sin trang til kontrol med processen, og at man er tilstæde i nuet uden trang til at fjerne og rydde op, når det ser "snavset" ud med kartoffelmel overalt. Husk blot på hvor let det er at fjerne igen.
Til gengæld får man underfulde oplevelser med sine sanser, inspirerende samspil med børnene, og det fremmer ro og glæde i krop og sind.
🙂🙂🙂🙂🙂
I forhold til leg i coronatid, så er leg med kartoffelmel dejlig let, det kræver ikke så meget vasken legetøj, selvom man godt kan bruge køkkenlegesager, biler, og hvad man har til rådighed, til legen, så er der mange muligheder for fordybelse uden de store forberedelser, og oprydningen kan tages sammen med børnene.
Ps der er også en opskrift på kartoffelmelsmaling, som giver en organisk børnesikker maling til for eksempel at male på urtepotter, den er let at arbejde med og at fjerne, hvis børnene skulle have fået spredt det for meget👍
Leg med silkepapir har mange muligheder:
Det kan bruges kreativt, som sansestimulering og som interessant materiale for en undersøgelse. Silkepapir kan også bruges pædagogisk til at stimulere til øget selvværd.
Silkepapir kan købes i mange farver, og når man vælger farver på det papir, som man vil lege med, så kan man forstille sig forskellige formål, eller man kan lade det være tilfældigt, alt efter om man vil have noget bestemt ud af det -et produkt, eller om man vil kaste sig ud i en proces, der former sig undervejs. Det er ikke et enten/eller, man kan godt fremme det legende på flere forskellige måder, og alligevel ende ud med et nærmere bestemt produkt.
Farverne er velegnede til forskellige aktiviteter. Mørke farver er sværere at se igennem, lyse farver virker lette. Blå toner kan symbolisere himmel eller hav, røde toner virker varme, og gule toner giver lys og håb. Farverne kan mikses, nuancerer og toner legen med forskellige stemninger.
Lege med forskellige materialer er også undersøgelse af, hvad man kan med det, så slip fantasien løs:
Silkepapir er ganske Coronavenligt, det kan smides ud efter brug, hvis man ikke har lavet et produkt, ellers kan det bruges flere gange, til stykkerne er for små til at rive i, og man ikke længere har lyst til at lave mosaikker af det.
God fornøjelse🙂