Perspektiver på kontakt og samspil, nyheder og pædagogiske aktiviteter
Arbejde eller pårørende til mennesker med alzheimer?
tjek ud herunder, hvad Marte Meo kan bidrage med:
❤ ❤ ❤ ❤ ❤
Vil du vide mere om uddannelse i Marte Meo, uddannelse i at tage kontakt og at følge initiativ med meget mere, kan du bl.a. se understående link:
Der er mange flere muligheder end ovenstående, kontakt f.eks.
Annelis Mortensen, tlf 60830581, mail: annelis.mortensen@gmail.com
😘💋🤩😙😉😋
En spændende dag med toppen af poppen indenfor Marte Meo.
Maria Aarts - metodens grundlægger - fortalte om alt nyt fra verdenover med metoden. Den gør en kæmpe forskel og skaber trivsel hos mennesker
i alle aldre derude.
Hun fortalte feks om et projekt, med for tidligt fødte børns forældre der fik Marte Meo videofeedback og en gruppe der ikke fik. En gruppe forældre så sig selv på små
videoklip i optimalt udviklingsstøttende samspil med deres lille baby og fik koblet relevant viden på det de så.
Der var markant forskel på de forældre der blev klædt konkret på til at varetage
forældrerollen til en nyfødt baby, der er særlig følsom grundet en for tidlige ankomst i verden - og de der ikke blev klædt på via Marte Meo.
Forældrene følte sig mere trygge i forældre
rollen og kunne mere præcist aflæse, samstemme sig med og regulere deres baby. Målingerne foretaget på baby var ligeledes påfaldende. Der var bla genrelt bedre trivsel og målinger viste de havde været /var mindre stressede
end babyerne i testgruppen.
Sådan var det mange rørende historier, som vi, der arbejder med metoden, selv oplever på daglig basis.
Spændende at være sammen med de øvrige Nordiske
landes lic Marte Meo supervisorer.
Skønt og berigende at Marte Meo nørde med de dygtigste!
Kh Susanne Schwartau
Marte Meo Licensed Supervisor
Spændende video om at bruge film til at blive bedre til at undervise og teamsamarbejde.
Micki Sunesens interview med Sissel Holten, om at bruge Marte Meo i undervisning.
Interesseret i Marte Meo, tjek ovenstående link.
🙂🙂🙂🙂🙂
Hvis du ønsker at et barn skal samarbejde med dig, er det vigtigt at dine måder at løse problemerne på, ikke bliver et problem for barnet. Konflikter mellem mennesker opstår nemlig, når måden man løser sine problemer på, bliver et problem for den anden part.
Samarbejde, konflikter og løsning på problemer kan du høre Bo Hejlskov fortælle mere om i videoen på ovenstående link. Videoen er lavet i samarbejde mellem Bo Hejlskov og Skolen ved sorte hest.
Det er ikke let for den almindelige borger og medieforbruger at navigere i, hvad der kan synes som et overfyldt videnslandskab. Og få – og måske slet ikke medierne – skelner mellem viden, der udspringer af et fireårigt
forskningsprojekt fra universitetet og en rapport, der er baseret på en hurtig spørgeskemaundersøgelse. Resultaterne fremstår som evidens uden i praksis at leve op til de akademiske standarder for vidensproduktion. Alligevel får
denne type viden status som sandhed –
i medierne såvel som i den politiske debat.
Analyse- og evalueringsinstitutter står typisk bag sidstnævnte former for rapporter, mens der er helt andre akademiske standarder og krav til de forskningsresultater, der produceres på universitetet, og som det i sagens natur tager længere tid at komme frem til.
Strategisk evidens
I artiklen Da læreruddannelsen blev offer for
strategisk evidens kritiserer professor David Reimer og lektor Jørn Bjerre fra DPU, Aarhus Universitet evalueringen af læreruddannelsen fra 2013 for at være metodisk svag, ligesom de mener, at den bygger på simple kausale
slutninger og derfor konkluderer for skarpt og unuanceret. Men også det faktum, at rapporten er bestilt af Uddannelses- og Forskningsministeriet og har til formål af afdække noget helt bestemt, og derfor kan betegnes som strategisk evidens,
er kritisabelt, mener forskerne. Denne form for evidens står i kontrast til den akademiske evidens uden strategisk sigte, der produceres på universiteterne.
”Den strategiske evidens kan sagtens være god forskning. Men det betyder noget, at den skal tilvejebringe viden, som nogen skal bruge til noget bestemt,” siger Jørn Bjerre.
Diskussionen af denne type evidens er vigtig lige nu, hvor Uddannelses- og Forskningsministeriet har igangsat en ny evaluering af læreruddannelsen.
Hvad skal man tro på i den offentlige debat om folkeskolen og lærerne? 😙
For at lede, skal man først være opmærksom på, hvordan man kan følge den andens initiativer, behov og perspektiv, for oprigtigt at lede den anden i nærmeste udviklingszone.
Når man følger og leder den anden i glædesfyldt legende samspil, så går udviklingen op i en højere enhed:0)
Legende samvær er basis for at udvikle et sundt selv