Perspektiver på kontakt og samspil, nyheder og pædagogiske aktiviteter
Ting der fylder i krop og tanker giver belastninger, der kan blive til stress. Vi halser afsted, for at nå det hele, vi bliver konstant forstyrrede af digitale input, og vi lader os aflede af alle mulige ting, der foregår omkring os.
Sjældent bliver ting og processer afsluttede, før der kommer nye ting til, eller vi bliver forstyrrede af indre tilskyndelser til at gøre noget andet.
DET SMITTER AF PÅ BØRNENE
Hver gang vi lader os aflede af andre ting, når vi har kontakt, så får barnet det budskab, at der er noget andet, der er vigtigere, end at vi bliver ved hinanden. Det vi bliver afledt af må være interessant, spændende eller måske farligt, siden vi finder det vigtigere end at holde kontakten til den naturligt afsluttes.
Naturligt afsluttet kontakt er, når vi har taget tilstrækkelig mange ture omkring emnet, når vi har fornemmelse af at være ladet op og landet i en følelse, der kan bæres videre til noget andet, og i det hele taget at være parat til at gå fra kontakten med ro i sindet.
Ofte er det voksne, der går ud af kontaken, mens barnet endnu ikke er trøstet færdig og parat til at gå videre. Skal man skynde sig, er der mange børn med behov for trøst, eller er det upassende/ubehageligt i situationen, så afledes barnet og kontaken slippes umiddelbart derefter.
Mens hvis barnet er trøstet færdig og har fået afsluttet i en hel cirkel, det behov, der trængte sig på, så vil barnet selv signalere, at det er klar til nye eventyr, når det naturligt er parat til mere af verdens udfordringer.
🙂🙂🙂🙂🙂
Der findes mere om hele cirkler i:
Din personlige pædagogikbog, Annelis Mortensen
Udviklende øjeblikke, Rikke Yde Tordrup
At blive et med sig selv, Lise Gullestrup