Fra uddannelsesdebatten.dk oplæg med Helle Marie Skovbjerg

Leg - en ny forståelse

Mangler du begreb om leg, hvad det er for en størrelse, hvor du finder den, og hvordan du kan forstå vigtigheden af at lege, så læs denne bog om leg.

🙂🙂🙂🙂🙂

Farlig leg?

Forskning i leg viser, at børn også har brug for at lege lege, der er udfordrende. Det er fordi, barnet lærer at finde ud af, hvad det kan, og hvad det skal passe på, når barnet leger lege på kanten af det farlige.

Det svære for voksne ved at lade børn lege på kanten af det farlige, det er, at de selvfølgelig ikke skal komme invaliderende tilskade eller dø af legen.

Tilgengæld kan børn, der ikke har mærket suset, eller som ikke har fået mindre skrammer, de kan få svært ved at klare sig i modgang, og de kan få svært ved at mærke efter hvilke risici, der er værd at tage.

Kilde Børn og unge nr 8, 18.august 2020.

🙂🙂🙂🙂🤭

Leg og læring i et Marte Meo perspektiv

Legens drivkraft tager sit udspring i det impulsive, det nysgerrige og åbne, legen er uden fastlagte mål og midler. Derfor kan legen være kreativ, inspirerende og nyskabende. I leg følger vi således initiativer for at gå på opdagelse sammen.

Læringens drivkraft bunder i fornuften, viden om og erfaringer med det, der er godt at kunne, samt det vi sætter os for at kunne. Læring har strukturer og forudbestemt mening med aktiviteten. Derfor kan læring bidrage med mere viden og erfaringer med det, der er godt at vide og kunne. I læring tager vi positiv ledelse for at følges ad på samme vej.

Leg og læring er på den måde to forskellige størrelser, der kan flette sig sammen, sådan at når vi leger, kan vi ikke undgå læring, og når vi sætter os for at lære, kan det være mere som en leg. Det vil sige, at leg og læring på sin vis er som modsatrettede drivkræfter, der alligevel hænger uløseligt sammen, ved at vi følger og leder i skiftende processer.

❤ ❤ ❤