2.4.2017 Forår

Det kribler og krabler derude, det er forår. Når jeg er i min have, glædes jeg over alt det, der udvikler sig og trives. Det er med haven, lidt ligesom med Marte Meo. Det er naturligt, det udvikler sig på egne præmisser, det er spændende hvad retning det tager, særligt i foråret hvor potieltialet er stort (som med småbørn), og alt begynder at folder sig ud, man bliver optaget af noget, fordyber sig i farver og nye muligheder, undrer sig over mangfoldigheder og facetter man aldrig selv kunne have fundet på. Pludselig er det blevet stort og livskraftigt (selvstændigt) og det giver en varm fornemmelse inden i. Det er livet, der pulserer.

1.4.2017 og det er ingen aprilsnar

Det har været en blandet uge med perspektiver på køn, pædagogers proffession, ny forskning i dagtilbuds pædagogik, en skøn Marte Meo side og ikke mindst en undersøgelse af normering i daginstitutioner.

Selvom man ser det som ren investering i fremtiden, så har forskning vist, at det kan betale sig at sikre en vis normering og et vist uddannelsesniveau for de pædagoger, der skal tage sig af vores børn. Så selvom der foregår meget god pædagogisk praksis i daginstitutionerne i dag,så kunne det også være værd at tænke over, hvilket samfund vi ønsker os når vi bliver gamle, og vores børn tager over. Det er der ingen aprilsnar i, det har betydning hvordan børn vokser op.

31.3.2017 Værd at vide om - gode rutiner i dagtilbud

Bogserien Det ved vi om; indeholder en række udgivelser, hvor forskning er formidlet til praksis. Serien præsenterer aktuelle temaer med det formål at gøre forskningsbaseret viden om forbedringer af kvaliteten i det pædagogiske arbejde lettere tilgængelig for pædagoger og institutionernes ledelser.

Der er lige udkommet en bog i serien om gode rutiner i dagtilbud, den er skrevet for at rette større opmærksomhed mod det, der foregår i rutinesituationerne, og skabe reflektion over, om samspilskvaliteten er tilstrækkeligt god, eller om den kan forbedres. Det er også det Marte Meo kan: omsætte forskningsbaseret viden til daglig praksis, og skabe refleksion over samspilskvaliteten.

30.3.2017 Marte Meo

Vil du vide noget om Marte Meo? så tjek denne side:

 

https://martemeouddannelsen.dk/familie/koden-opdrage-boern-foelge-lede/

 

Den er super god CoolCoolCoolCoolCool mindst 5 smil ud af 5 til den!

29.3.2017 Forskning i det pædagogiske felt

I dag er der udkommet et nyt tidsskrift om forskning i det pædagogiske felt: Forskning i pædagogers Proffession og uddannelse.

I det første nummer:At få øje på det pædagogiske, kan man bl.a. læse om Det pædagogiske fællesgode i vuggestuen og Sproglige kategoriseringer af småbørn. Det giver spændende perspektiver på pædagogisk praksis i vuggestuer. Se selv på tidsskrift.dk

28.3.2017 Normering i daginstitutionerne

I dag har BUPL offentliggjort en undersøgelse af pædagogers alenetid i daginstitutioner, der handler om hvor mange børn, børnenes alder og i hvor lang tid pædagogerne er alene med børnegruppen. Undersøgelsen viser, at pædagoger i gennemsnit er alene med 17 børn i lidt under en time. I følge Politikken kalder professor fra Århus Universitet Dion Sommer det offentligt omsorgssvigt med disse normeringer.Samtidig ved vi i dag hvor meget kontakt og samspil betyder for børns udvikling, sundhed, trivsel og læring, der er nøgleord i Dagtilbudsloven. Hvor meget mon der bliver til hvert af de 17 børn i den time? kan vi måske regne med, at institutionens gode fysiske rammer kan godtgøre for manglende kontakt og samspil?

27.3.2017 Køn

Køn

I følge Politikken har Københavns Kommune iværksat et projekt, personalet skal arbejde systematisk med at udvikle det, der hedder en mere kønsnuanceret pædagogisk praksis.

Uddannelses- og kønssociolog Cecilie Nørgaard udtaler, at projektet handler om at skabe trivsel og læring, lykke og plads til at være den, man er. Lidt som at arbejde med læreplanstemaet alsidig personlig udvikling med fokus på ikke at kønsdifferentiere.

Forskningsmæssigt er der ikke nogen støtte til at sige, at drenge og pigers hjerner er forskellige

Christian Gerlach, hjerneforsker

Faktisk er der større forskel på hjerner indenfor kønnene, end der mellem drenge og pigers hjerner. Så det er en gammel skrøne, at piger og drenge skal behandles forskelligt, det er snarre sådan, at børn skal behandles forskelligt ud fra den personlighed de er, og de skal have lige muligheder for at udvikle sig uanset køn. Spændende at se hvad de får ud af projektet.

Hjerner

Og pædagogik og hjerner